החלונות הגבוהים - אריק איינשטיין , שמוליק קראוס , וג'וזי כץ .
בסוף שנת 1966 חיפש אריק איינשטיין, שהיה כבר אז כוכב גדול, דרך לעדכן את המוסיקה ששר. הוא פגש את שמוליק קראוס, שהופיע באותה תקופה עם בת זוגו ג?וזי כץ. לקראוס היו שירים חדשניים בצליל משלהם, אך לא הייתה לו אפשרות לחשוף אותם עד שפגש את איינשטיין. למעשה, רעיון השם "החלונות הגבוהים" נולד בביתו של שמוליק קראוס: בעקבות הלהקה האמריקנית "הדלתות" הציע אורי זוהר לקרוא ללהקה "החלונות". דן בן-אמוץ הוסיף את המילה "הגבוהים". זה היה בימים שתרבות הסמים האמריקנית הגיעה לישראל. המשמעות השונה של השם בעברית ובאנגלית קסמה לכולם.
השלישייה עסקה במוזיקת פופ, שירים קלילים וקצרים, קליטים ונעימים.
באפריל 1967 יצא תקליטה היחיד, הנושא את השם "החלונות הגבוהים". בין שיריה הבולטים: "אינך יכולה", "כל השבוע לך", "אהבה ראשונה", "יחזקאל", "הבובה זהבה", "זמר נוגה" ועוד.. השיר "יחזקאל", נפסל לשידור בשל הטענה כי השיר "מזלזל ברגשות הקהל הדתי", כמו כן השיר: "חייל של שוקולד" נאסר להשמעה בגלל "רגישות פוליטית". פרט לשירים אלו, הפכו כל שירי התקליט ללהיטי ענק והמשיכו להיות כאלה במשך שנים רבות לאחר מכן.
עד לפירוק "החלונות הגבוהים", הספיקה הלהקה להקליט עוד מספר שירים כמו: "פגישה במילואים", "כמה נעים" ו"בואו ונרים כוסית". ובשנת 1968 לאחר שנתיים של פעילות, התפרקה הלהקה כיוון שכל אחד ואחת מחבריה פנו לדרכם.
בשנת 1973 חידשו ג'וזי כץ ושמוליק קראוס את "החלונות הגבוהים" עם אלי מגן. הם הופיעו בשירי השלישייה המקורית ואף הקליטו שירים חדשים: "אצלי הכל בסדר" ו"אלישבע מה נחמדת". אולם, מאחר והם לא נשמעו כמו השלישייה המקורית,עד מהרה הם ויתרו על השימוש בשם.
"שלישיית החלונות הגבוהים", סימנה לידת צליל חדש בזמר העברי הן בנגינה והן בהגשה ובתוכן השירים. אפילו בשפה, שהייתה לראשונה פחות מכופתרת. כלהקת הפופ העברית הראשונה השפעת "החלונות הגבוהים" מורגשת יותר משלושים שנה לאחר מכן....
עד כאן.
ואנחנו נתראה במאמרים הבאים, שיעסקו אודות כל אחד מחברי השלישייה.
בברכה
מוטי דביר? "צמד הווי ובידור"
http://www.havayvebidur.com
בסוף שנת 1966 חיפש אריק איינשטיין, שהיה כבר אז כוכב גדול, דרך לעדכן את המוסיקה ששר. הוא פגש את שמוליק קראוס, שהופיע באותה תקופה עם בת זוגו ג?וזי כץ. לקראוס היו שירים חדשניים בצליל משלהם, אך לא הייתה לו אפשרות לחשוף אותם עד שפגש את איינשטיין. למעשה, רעיון השם "החלונות הגבוהים" נולד בביתו של שמוליק קראוס: בעקבות הלהקה האמריקנית "הדלתות" הציע אורי זוהר לקרוא ללהקה "החלונות". דן בן-אמוץ הוסיף את המילה "הגבוהים". זה היה בימים שתרבות הסמים האמריקנית הגיעה לישראל. המשמעות השונה של השם בעברית ובאנגלית קסמה לכולם.
השלישייה עסקה במוזיקת פופ, שירים קלילים וקצרים, קליטים ונעימים.
באפריל 1967 יצא תקליטה היחיד, הנושא את השם "החלונות הגבוהים". בין שיריה הבולטים: "אינך יכולה", "כל השבוע לך", "אהבה ראשונה", "יחזקאל", "הבובה זהבה", "זמר נוגה" ועוד.. השיר "יחזקאל", נפסל לשידור בשל הטענה כי השיר "מזלזל ברגשות הקהל הדתי", כמו כן השיר: "חייל של שוקולד" נאסר להשמעה בגלל "רגישות פוליטית". פרט לשירים אלו, הפכו כל שירי התקליט ללהיטי ענק והמשיכו להיות כאלה במשך שנים רבות לאחר מכן.
עד לפירוק "החלונות הגבוהים", הספיקה הלהקה להקליט עוד מספר שירים כמו: "פגישה במילואים", "כמה נעים" ו"בואו ונרים כוסית". ובשנת 1968 לאחר שנתיים של פעילות, התפרקה הלהקה כיוון שכל אחד ואחת מחבריה פנו לדרכם.
בשנת 1973 חידשו ג'וזי כץ ושמוליק קראוס את "החלונות הגבוהים" עם אלי מגן. הם הופיעו בשירי השלישייה המקורית ואף הקליטו שירים חדשים: "אצלי הכל בסדר" ו"אלישבע מה נחמדת". אולם, מאחר והם לא נשמעו כמו השלישייה המקורית,עד מהרה הם ויתרו על השימוש בשם.
"שלישיית החלונות הגבוהים", סימנה לידת צליל חדש בזמר העברי הן בנגינה והן בהגשה ובתוכן השירים. אפילו בשפה, שהייתה לראשונה פחות מכופתרת. כלהקת הפופ העברית הראשונה השפעת "החלונות הגבוהים" מורגשת יותר משלושים שנה לאחר מכן....
עד כאן.
ואנחנו נתראה במאמרים הבאים, שיעסקו אודות כל אחד מחברי השלישייה.
בברכה
מוטי דביר? "צמד הווי ובידור"
http://www.havayvebidur.com
מוטי דביר,יליד ירושלים, בצבא השתתף בכמה צוותי הווי ובידור ולאחר מכן העדיף להיות קצין.היה צלע משלשיית זמר ירושלמית "שלשיית הר הצופים", שחקן/במאי/זמר,בוגר בי"ס למשחק בהנהלתו של ניסן נתיב. כמו כן, מוטי הוא המעבד המוזיקאלי של הצמד. השתתף בהצגות ילדים רבות ובאופרה הישראלית החדשה.